وليعهد عربستان دچار توهم قدرت است


وزير دفاع به گزافه‌گويي‌هاي اخير محمد بن سلمان وليعهد عربستان پاسخ داد.
به گزارش ايلنا، امير حاتمي‌در گفتگو با راشاتودي بيان اينکه رهبر جوان عربستان سعودي مانند بسياري از رهبران پيش از خودش است که در دام توهم قدرت افتادند. 
وي با اشاره به ادعاهاي بن سلمان گفته اين عبارات از سوي مردي که تجربه کمي‌در امور کشورداري دارد مطرح شده است. او يک بار مدعي شده بود که مي‌تواند وضعيت يمن را ظرف يک هفته سامان دهد. يمن يک کشور فقير با قدرت نظامي‌کم است. جنگ در يمن الان چهار ساله شده و به باتلاقي براي عربستان سعودي تبديل شده است. 
حاتمي‌گفت: اظهارات محمد بن سلمان بايد با دستاورد‌هايش محک زده شود. دستاوردي که در يمن چندان چشم نواز نيست. کشوري که با جنگ داخلي ويران شده است و عربستان مستقيما در يک طرف جنگ مداخله کرده و ايران متهم است که به طور مجرمانه طرف ديگر جنگ را حمايت مالي کرده است. 
حاتمي‌بر اين باور است که شاهزاده سعودي مانند ساير رهبران جهان که به قدرت نظاميشان براي رسيدن به اهدافشان متکي هستند، به دام توهم قدرت افتاده است.
وي گفته «هيتلر دچار توهم قدرت بود و فکر مي‌کرد قدرتمند است.‌‌ همان طور که صدام حسين زماني که به ايران حمله کرد چنين تصوري داشت. زماني که آمريکايي‌ها به عراق حمله کردند، آن‌ها هم فريب قدرت و توان خود را خوردند. آن‌ها فکر مي‌کردند مي‌توانند عراق را اشغال کنند و حاکم جديدي را سر کار بگذارند. اما همه آن‌ها اشتباه مهلکي کردند و کشور را در جهنم عميقي گرفتار کردند.»
وزير دفاع اظهار اميدواري کرد که شاه آينده عربستان مجرب‌تر شود و ياد بگيرد چطور از افتادن در چنين دامي‌اجتناب کند. 
حاتمي‌جان بولتون که اخيرا به عنوان مشاور امنيت ملي ترامپ انتخاب شده است را هم مورد انتقاد قرار داد. بولتون شخصيت کليدي در حمله آمريکا به عراق است و سال‌هاست حمله مشابه به ايران را تبليغ مي‌کند. 
وزير دفاع در اين مصاحبه به راشا تودي گفت: « بولتون شايد بعد از انتخاب (به عنوان مشاور امنيت ملي) بيانيه صريح ا...جه‌اي عليه ايران نداده باشد اما سابقه ذهنيت امپرياليستي او موجود است. همه مردم آزادي‌خواه جهان به خوبي از اين سابقه آگاه هستند.»
وي افزود: اين ذهنيت در دولت قبل آمريکا هم تفاوتي نکرده بود فقط متد‌ها متفاوت بود. ترامپ نماينده چهره واقعي امپرياليسم آمريکاست که براي همه آشکار شده است. او تهديدي بديهي‌ براي صلح و امنيت همه است؛ نه فقط ايران. اما مهم نيست چه کسي در آمريکا مسئوليت داشته باشد. هرکس به اين مقام برسد سياست‌هاي مشابه را با متدهاي خودش اجرا خواهد کرد. 
راشا تودي نوشت: «وزير ايران درباره وابستگي ترامپ به توييتر براي ارتباط و اظهار عقايدش هم اظهار نظر کرد و گفت: اين مساله تا زماني که منبع آن رييس جمهور آمريکا باشد، بي‌ربط است. »
حاتمي‌گفت: «بعضا ممکن است معتقد باشند که استفاده او از اين مديوم (توييتر) نشان مي‌دهد که ترامپ به اندازه‌اي که بايد از ذهنش استفاده نمي‌کند. بعضي ديگر مي‌گويند استفاده از توييتر يک روش هوشمندانه است. مساله مهم اين است که او رييس جمهور است. »
وزير دفاع ايران در خصوص شکست داعش در عراق و سوريه هم گفت: « ترديد کمي‌درباره اينکه داعش به افغانستان نقل مکان کرده است، وجود دارد اما درباره تعداد آن‌ها توافق نظري وجود ندارد. بعضي مي‌گويند ۱۰ هزار نفر آنجا هستند. دولت افغانستان گفته اين آمار کمتر است اما بي‌شک آن‌ها در افغانستان درحال اجراي عمليات هستند. بعضي دولت‌ها عقب نشيني تروريست‌ها از سوريه و عراق را تسهيل کردند و اقداماتي براي حفظ رهبران تروريست‌ها کردند. اطلاعات ما مي‌گويد که اين رهبران شايد به افغانستان به طور قاچاقي رفته باشند. » حاتمي‌افزود: « افغانستان به کل با سوريه و عراق متفاوت است و داعش نمي‌تواند در افغانستان با روشي که در عراق و سوريه پيشروي کرده جلو برود مگر اينکه حاميان آن‌ها منابع مالي زيادي هزينه کنند. برخلاف همسايگان و يا ايران و سوريه، همسايگان افغانستان تحرکات داعش را در مرز‌ها مسدود کرده و خطوط توزيع آن‌ها را قطع خواهند کرد. مردم افغان هم اين ايدئولوژي را نمي‌پذيرند چرا که با فرهنگ آن‌ها متفاوت است. »